Skip to main content

Ο όρος «metaverse» είναι μία “βαλίτσα” που συνδυάζει τους κόσμους «meta» και «σύμπαν». Χρησιμοποιείται κυρίως για να αναφέρεται σε μια αναμενόμενη μελλοντική επανάληψη του Διαδικτύου που συχνά χαιρετίζεται ως Web 3.0. Αυτή η εξέλιξη του Διαδικτύου αναμένεται να δει την άνοδο των διαδικτυακών τρισδιάστατων ή εικονικά ενσωματωμένων περιβαλλόντων που παρέχουν στους χρήστες πρόσβαση σε εμπειρίες εικονικής πραγματικότητας και επαυξημένης πραγματικότητας.

metaverse




Τι είναι το Metaverse;

Το metaverse αναφέρεται τόσο στις τρέχουσες όσο και στις μελλοντικές ολοκληρωμένες ψηφιακές πλατφόρμες που επικεντρώνονται στην εικονική και την επαυξημένη πραγματικότητα. Διαφημίζεται ευρέως ως το επόμενο σύνορο του Διαδικτύου και θεωρείται μια σημαντική επιχειρηματική και οικονομική ευκαιρία για τον κλάδο της τεχνολογίας και άλλους τομείς.

Στο όραμα για το μετασύμπαντο που διατυπώνεται από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και τις εταιρείες τεχνολογίας, συσκευές όπως ακουστικά εικονικής πραγματικότητας, ψηφιακά γυαλιά, smartphone και άλλες συσκευές θα επιτρέπουν στους χρήστες πρόσβαση σε περιβάλλοντα τρισδιάστατης εικονικής ή επαυξημένης πραγματικότητας όπου μπορούν να εργαστούν, να συνδεθούν με φίλους. Διεξάγετε επιχειρηματικές δραστηριότητες, επισκέπτεστε απομακρυσμένες τοποθεσίες και αποκτάτε πρόσβαση σε εκπαιδευτικές ευκαιρίες, όλα σε ένα περιβάλλον που διαμεσολαβείται από την τεχνολογία με νέους και καθηλωτικούς τρόπους.

Το Metaverse ή αλλιώς μετασύμπαν δεν είναι μόνο ένας τύπος εμπειρίας. Αντίθετα, αναφέρεται σε μια συνέχεια καθηλωτικών ψηφιακών εμπειριών που θα είναι διαθέσιμες στους χρήστες στο μέλλον και οι οποίες θα τους επιτρέψουν να συμμετέχουν σε μια σειρά διαφορετικών δραστηριοτήτων σε εντελώς ψηφιακούς χώρους. Αυτό θα μπορούσε να σημαίνει συμμετοχή σε ένα τεράστιο παιχνίδι εικονικής πραγματικότητας για πολλούς παίκτες στο οποίο έχετε πρόσβαση μέσω VR ή εμπειρία ενσωματωμένων ψηφιακών και φυσικών χώρων, όπως καθηλωτικό ψηφιακό περιεχόμενο συγκεκριμένης τοποθεσίας από επαγγελματίες χρήστες που το επισκέπτονται μέσω ψηφιακών γυαλιών ή smartphone.

Το metaverse δεν είναι ένας ψηφιακός χώρος αλλά πολλοί ψηφιακοί χώροι και εμπειρίες που δημιουργούνται αυτήν τη στιγμή από εταιρείες για να προσφέρουν πιο ρεαλιστικές και καθηλωτικές ψηφιακές εμπειρίες. Η τεχνολογία έχει μια σειρά από πιθανές λειτουργίες από πλατφόρμες συνεργασίας επαυξημένης πραγματικότητας που μπορούν να επιτρέψουν καλύτερη συνεργασία και ενσωμάτωση σε πλατφόρμες παραγωγικότητας εργασίας για απομακρυσμένες ομάδες που θα μπορούσαν, για παράδειγμα, να επιτρέψουν σε κτηματομεσίτες να φιλοξενούν εικονικές ξεναγήσεις στο σπίτι.

Πολλές εταιρείες μέσων κοινωνικής δικτύωσης και τεχνολογίας, όπως η Meta Platforms (πρώην Facebook) και η Microsoft επενδύουν πολλά στο Social VR για να δημιουργήσουν πλατφόρμες όπου οι άνθρωποι μπορούν να συνδεθούν κοινωνικά ή να εργαστούν εξ αποστάσεως.

metaverse

Metaverse & Gaming

Επί του παρόντος, ορισμένες πτυχές του μετασύμπαντος είναι ενσωματωμένες σε υπάρχοντα βιντεοπαιχνίδια με δυνατότητα Διαδικτύου όπως το Second Life, το Minecraft και το Fortnite. Αυτά τα παιχνίδια προσφέρουν καθηλωτικές κοινωνικές και εικονικές εμπειρίες που έχουν έναν επίμονο εικονικό κόσμο στον οποίο παίκτες από όλο τον κόσμο μπορούν να συμμετέχουν ταυτόχρονα. Αν και δεν είναι συνώνυμο με την εικονική πραγματικότητα, το metaverse θα προσφέρει περισσότερα από αυτόν τον τύπο εμπειρίας εικονικής πραγματικότητας.

Σημείωση:

Η τεχνολογία που απαιτείται για την πλήρη λειτουργικότητα του οράματος για το μετασύμπαν δεν έχει ακόμη δημιουργηθεί και η προθυμία των εταιρειών και των ατόμων να υιοθετήσουν τεχνολογίες μετασύμπαντος μένει να φανεί. Πολλοί επικριτές είναι δύσπιστοι ότι υπάρχει ζήτηση για επέκταση του διαδικτύου σε VR, μια τεχνολογία που ως επί το πλείστον έχει αποτύχει να ανταποκριθεί στις προσδοκίες της διαφημιστικής εκστρατείας και των εσόδων της μέχρι στιγμής, και άλλοι επικριτές ανησυχούν για τις επιπτώσεις του metaverse στο απόρρητο και στο υγιές όραμα.

Όροι Metaverse που πρέπει να γνωρίζετε

1. Εικονικός κόσμος

Ένας εικονικός κόσμος είναι ένα προσομοιωμένο περιβάλλον στο οποίο μπορούν να έχουν πρόσβαση πολλοί χρήστες που μπορούν να εξερευνήσουν τον κόσμο ταυτόχρονα και ανεξάρτητα μέσω της χρήσης ενός avatar. Ο εικονικός κόσμος παρουσιάζει αντιληπτικά δεδομένα στον χρήστη, ενώ περιλαμβάνει επίσης τη δράση και την επικοινωνία σε πραγματικό χρόνο άλλων χρηστών μαζί με τις κινήσεις τους.

Τα τεράστια διαδικτυακά παιχνίδια πολλών παικτών χρησιμοποιούν εικονικούς κόσμους για να επιτρέψουν στους παίκτες να κάνουν πράγματα όπως να ταξιδεύουν τον κόσμο. Οι υποστηρικτές του metaverse πιστεύουν ότι οι εικονικοί κόσμοι μπορούν να έχουν εφαρμογές εκτός παιχνιδιών, όπως το λογισμικό συνεργασίας και η ιατρική περίθαλψη. Οι εικονικοί κόσμοι ονομάζονται μερικές φορές και συνθετικοί κόσμοι.

2. Εικονική πραγματικότητα

Η εικονική πραγματικότητα είναι μια προσομοιωμένη εμπειρία που συνήθως παρέχεται από ένα ακουστικό εικονικής πραγματικότητας που προβάλλει ρεαλιστικές εικόνες, ήχους και άλλες αισθήσεις σε έναν χρήστη μέσα σε ένα εικονικό περιβάλλον. Η εικονική πραγματικότητα χρησιμοποιείται επί του παρόντος για βιντεοπαιχνίδια, αλλά θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για εικονικές συναντήσεις, ιατρική ή στρατιωτική εκπαίδευση. Ένα άτομο που χρησιμοποιεί εξοπλισμό εικονικής πραγματικότητας μπορεί να κάνει πράγματα όπως να κοιτάζει γύρω από έναν εικονικό κόσμο, να κινείται και να αλληλεπιδρά με αντικείμενα και άλλους χρήστες.

3. Μικτή πραγματικότητα

Η μικτή πραγματικότητα είναι η ενοποίηση πραγματικού και εικονικού κόσμου για τη δημιουργία νέων τρόπων αλληλεπίδρασης με φυσικούς και ψηφιακούς χώρους και άλλους χρήστες. Στη μικτή πραγματικότητα, δεν βρίσκεστε μόνο στον εικονικό κόσμο ή εξ ολοκλήρου στον πραγματικό κόσμο, αλλά κάπου κατά μήκος της «συνέχειας εικονικότητας» μεταξύ του πραγματικού και εικονικού περιβάλλοντος.

Παραδείγματα μικτής πραγματικότητας είναι προσομοιώσεις για συγκεκριμένο χώρο, όπως τρισδιάστατες αναπαραστάσεις γραφημάτων ή εννοιών που προβάλλονται σε ακουστικά ή γυαλιά εικονικής πραγματικότητας σε μια πανεπιστημιακή διάλεξη ή η χρήση επαυξημένης πραγματικότητας στο Pokemon Go όπου οι χρήστες μπορούσαν να δουν τα Pokemon που βρήκαν στον πραγματικό κόσμο μέσω κάμερα του κινητού τους. Η μικτή πραγματικότητα έχει εφαρμογές για βιντεοπαιχνίδια, εκπαίδευση, στρατιωτική εκπαίδευση, υγειονομική περίθαλψη και ενσωμάτωση ανθρώπων και ρομποτικής.

4. Επαυξημένη πραγματικότητα

Η επαυξημένη πραγματικότητα είναι παρόμοια με τη μικτή πραγματικότητα, καθώς δημιουργεί έναν διαδραστικό τρόπο εμπειρίας πραγματικών περιβαλλόντων η οποία συχνά βελτιώνει τον πραγματικό κόσμο μέσω ψηφιακών αισθητηριακών προσθηκών όπως οπτικά, ήχοι, αισθητηριακά ή οσφρητικά δεδομένα. Η επαυξημένη πραγματικότητα διαθέτει μια ενοποίηση πραγματικού και εικονικού κόσμου, αλληλεπίδραση σε πραγματικό χρόνο και τρισδιάστατες απεικονίσεις εικονικών και πραγματικών αντικειμένων. Ένα παράδειγμα για το πώς μπορεί να χρησιμοποιηθεί είναι να επιτραπεί στους αγοραστές να οπτικοποιήσουν ένα προϊόν που εξετάζουν σε ένα περιβάλλον που μοιάζει με το σπίτι τους.

5. Εικονικές οικονομίες

Ο όρος «εικονική οικονομία» χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά για να αναφερθεί στην ανταλλαγή ή την πώληση εικονικών αγαθών σε διαδικτυακά παιχνίδια για πολλούς παίκτες. Σε ορισμένα από αυτά, οι παίκτες μπορούν να αγοράσουν πράγματα ο ένας από τον άλλο και να ανταλλάξουν πραγματικά χρήματα με χρήματα που βασίζονται στο παιχνίδι. Ωστόσο, οι εικονικές οικονομίες μπορούν επίσης τώρα να ενσωματώσουν κρυπτονομίσματα και μη ανταλλάξιμες μάρκες. Πολλοί πιστεύουν ότι οι εταιρείες μέσων κοινωνικής δικτύωσης και άλλες εταιρείες ενδέχεται να δημιουργήσουν τα δικά τους εικονικά νομίσματα στο μέλλον, αν και οι ρυθμιστικές αρχές ενδέχεται να θέσουν περιορισμούς στην ικανότητά τους να το κάνουν.

Πώς χρησιμοποιείται το Metaverse σήμερα: Παραδείγματα

Υπάρχει ένας αριθμός εταιρειών που έχουν επί του παρόντος διαθέσιμα προϊόντα ή υπηρεσίες metaverse στους καταναλωτές ή που έχουν ανακοινώσει ότι τα δημιουργούν.

1. Facebook/Meta Platforms

Το Φθινόπωρο του 2021, το Facebook ανακοίνωσε ότι άλλαζε το όνομά του σε Meta Platforms (FB) και ότι επένδυε βαριά στη δημιουργία εμπειριών metaverse. Με αυτόν τον τρόπο, θα αξιοποιήσει την υπάρχουσα ιδιοκτησία της στην Oculus, μια εταιρεία εξοπλισμού εικονικής πραγματικότητας.

Η Meta Platforms πιστεύει ότι οι καθηλωτικές εμπειρίες εικονικής πραγματικότητας είναι το μέλλον της ψηφιακής κοινωνικής αλληλεπίδρασης. Ωστόσο, μεγάλο μέρος του οράματος της Meta είναι κερδοσκοπικό και βασίζεται σε τεχνολογία και χωρητικότητα διακομιστή που δεν υπάρχει ακόμη. Προϋποθέτει επίσης την ευρεία υιοθέτηση υλικού όπως ακουστικά VR και ψηφιακά γυαλιά.

2. Microsoft

Η Microsoft (MSFT), εν τω μεταξύ, εστιάζει στην προσαρμογή των τεχνολογιών που διαθέτει επί του παρόντος για το metaverse. Έχουν μια υπηρεσία που ονομάζεται Mesh, μια πλατφόρμα μικτής πραγματικότητας, η οποία επιτρέπει στους χρήστες να έχουν πρόσβαση σε περιβάλλοντα επαυξημένης πραγματικότητας μέσω του smartphone ή του φορητού υπολογιστή τους χωρίς να χρειάζεται να αγοράσουν ακουστικά εικονικής πραγματικότητας. Η Microsoft σχεδιάζει επίσης να ενσωματώσει το Microsoft Teams στο metaverse, δημιουργώντας μια πιο καθηλωτική εμπειρία για απομακρυσμένους εργαζόμενους και εικονικές συσκέψεις.

3. Roblox

Το Roblox (RBLX) δημιουργεί ολοκληρωμένες εικονικές εμπειρίες για παίκτες. Το Roblox είναι μια διαδικτυακή πλατφόρμα, επί του παρόντος επικεντρωμένη στους νέους, όπου οι χρήστες πηγαίνουν για να παίξουν ψηφιακά παιχνίδια. Η εταιρεία ελπίζει να επεκταθεί σε παιχνίδια για ενήλικες.

4. Nvidia Corp.

Άλλες εταιρείες που εργάζονται σε έργα metaverse είναι η Nvidia Corp (NVDA), η οποία κατασκευάζει μια πλατφόρμα Omniverse που μπορεί να συνδέσει τρισδιάστατες εικονικές λέξεις σε ένα κοινό σύμπαν και η οποία χρησιμοποιείται επί του παρόντος για τη δημιουργία προσομοιώσεων κτιρίων και εργοστασίων.

5. Nike

Η Nike (NKE) κάνει επίσης ένα παιχνίδι μετατροπής καταθέτοντας ψηφιακά εμπορικά σήματα των κύριων λογότυπών της για τη δημιουργία εικονικών αθλητικών παπουτσιών και εργαλείων Nike και δημιουργώντας το Nikeland στην πλατφόρμα Roblox, όπου οι παίκτες μπορούν να παίζουν αθλητικά παιχνίδια.

6. Snap

Το Snapchat (SNAP) δημιουργεί φίλτρα επαυξημένης πραγματικότητας από την έναρξή του. Τα φίλτρα φωτογραφιών τους επιτρέπουν στους χρήστες να χειραγωγούν τον κόσμο μέσω της κάμερας του τηλεφώνου τους. Το 2021, κυκλοφόρησαν γυαλιά επαυξημένης πραγματικότητας που μπορούν να χρησιμοποιηθούν για να αυξήσουν την εμπειρία των χρηστών σχετικά με την πραγματικότητα έξω από την εφαρμογή τους.

7. Second Life

Το Second Life, το άλλοτε δημοφιλές online παιχνίδι για πολλούς παίκτες, που ιδρύθηκε το 2003, επέτρεψε στους παίκτες να ζήσουν μια άλλη ζωή σε έναν εικονικό κόσμο. Η ιδέα ήταν μια πρώιμη εμπειρία μετατροπής που δημιουργήθηκε από την εταιρεία Linden Lab του Σαν Φρανσίσκο και ήταν ένα από τα πρώτα δημοφιλή παραδείγματα εικονικής οικονομίας καθώς οι χρήστες αγόραζαν μάρκες για να αγοράσουν πράγματα στο παιχνίδι.

8. Epic Games

Η Epic Games είναι ο δημιουργός του δημοφιλούς ψηφιακού παιχνιδιού Fortnight. Ενώ η εταιρεία ξεκίνησε με βιντεοπαιχνίδια, τώρα έχει προχωρήσει στη δημιουργία εικονικών κοινωνικών εμπειριών όπως μουσικές συναυλίες ή χορευτικά πάρτι.

9. Ιατρική εκμάθηση

Οι εταιρείες ιατρικής εκμάθησης αναπτύσσουν την εικονική πραγματικότητα και την επαυξημένη πραγματικότητα για να διαταράξουν την ιατρική μάθηση, επιτρέποντας την προσομοίωση αλληλεπιδράσεων ασθενών και χειρουργικών και επιτρέποντας στους μαθητές να εξασκήσουν νέες τεχνικές.

Συμπέρασμα:

Τα κρυπτονομίσματα αναμένεται να επωφεληθούν από τη μετασύνδεση με τον Διευθύνοντα Σύμβουλο της Grayscale, Michael Sonnenshein, λέγοντας ότι το metaverse παρουσιάζει μια πιθανή ευκαιρία ετήσιων εσόδων 1 τρισεκατομμυρίου δολαρίων για τον κόσμο των κρυπτονομισμάτων, πρώτα μέσω εικονικών οικονομιών στον κόσμο των ψηφιακών τυχερών παιχνιδιών και στη συνέχεια ως το νόμισμα που θα μπορούσε να τροφοδοτεί άλλες μετασυμπτωματικές εμπειρίες. (Πηγή: Coindesk.com)

Επένδυση στο Metaverse & Ρίσκα

Το metaverse προσφέρει μια ευκαιρία σε πολλές εταιρείες να διαταράξουν τις βιομηχανίες, προσφέροντας πιο αποτελεσματικούς ή αποδοτικούς τρόπους για να κάνουν πράγματα όπως:

  • Εκπαίδευση μαθητών ή εργαζόμενων
  • Παροχή υπηρεσιών
  • Διαφήμιση
  • Σύνδεση με φίλους ή συναδέλφους

Οι εταιρείες που βρίσκουν έναν τρόπο να αναπτύξουν αποτελεσματικά την εικονική και την επαυξημένη πραγματικότητα πιθανότατα θα έχουν καλή απόδοση και θα αποφέρουν κέρδη στους επενδυτές τους. Ωστόσο, δεν θα είναι επιτυχή ή τεχνικά εφικτά όλα τα οράματα μετατροπής και ορισμένα ενδέχεται να αντιμετωπίσουν εμπόδια από την έλλειψη ενδιαφέροντος των χρηστών, τους κανονισμούς απορρήτου, τις ανησυχίες για την ασφάλεια, την αναποτελεσματικότητα κόστους ή τις επιπτώσεις της τεχνολογίας στη σωματική και ψυχική υγεία.

Πολλές νεοσύστατες επιχειρήσεις και καθιερωμένες εταιρείες κάνουν μετατροπές που θα μπορούσαν να προσφέρουν καλές επενδυτικές ευκαιρίες, αλλά είναι ριψοκίνδυνες επενδύσεις, καθώς η αγορά είναι πιθανό να υπερτιμήσει την τεχνολογία metaverse που δεν έχει ακόμη αποδειχθεί ότι είναι δυνατή ή να έχει κοινό. Αυτό θα μπορούσε να οδηγήσει σε απώλειες επενδύσεων όταν αυτές οι εταιρείες αποτυγχάνουν να ανταποκριθούν στις προβλέψεις πωλήσεων και ανάπτυξης. Επί του παρόντος, η επένδυση στο metaverse εμπεριέχει σημαντικό κίνδυνο και απαιτεί από τους επενδυτές να κάνουν επενδυτικές επιλογές χωρίς επαρκή δεδομένα για να προβλέψουν πώς θα ληφθούν τα έργα metaverse από πελάτες και επιχειρήσεις.

Το Mέλλον του Metaverse

Το μετασύμπαν αναμένεται να μεταμορφώσει τον τομέα της τεχνολογίας, όπου πολλές εταιρείες θα δημιουργήσουν την αρχιτεκτονική, το υλικό και το λογισμικό που θα τροφοδοτήσουν την έκδοση μετασύνδεσης του Web 3.0. Θα επηρεάσει επίσης εταιρείες εκτός της σφαίρας της τεχνολογίας, καθώς το metaverse προτείνει να αλλάξουν τα πράγματα τόσο απλά, όπως ο τρόπος με τον οποίο οι άνθρωποι ψωνίζουν από παντοπωλεία, πλοηγούνται σε μια πόλη, περιηγούνται σε ένα διαμέρισμα και αλληλεπιδρούν με επιχειρήσεις και διαφημίσεις ως καταναλωτές.

Μένει να δούμε αν το όραμα για το metaverse θα πραγματοποιηθεί ή θα περάσει με τον καιρό. Αλλά έχει σαφώς τη δυνατότητα να διαταράξει πολλούς κλάδους απαιτώντας να ξοδεύουν περισσότερα χρήματα στην τεχνολογία ή να ανταγωνίζονται άλλους για να παρέχουν μετατροπικές εμπειρίες στους καταναλωτές τους.

Πώς να Eπενδύσετε στο Metaverse

Για όσους ενδιαφέρονται να επενδύσουν στο metaverse, εταιρείες όπως η Meta Platforms (FB), η Microsoft (MSFT), η Roblox (RBLX), η Nike (NKE) και η Nvidia (NVDA) είναι όλες επενδυτικές ευκαιρίες που έχουν ή αναπτύσσουν προϊόντα που σχετίζονται με το metaverse και υπηρεσίες. Αυτή δεν είναι αποκλειστική λίστα. Υπήρξε επίσης μια άνοδος στην αγορά γης ή ακίνητης περιουσίας στο metaverse ως επένδυση, αλλά είναι επίσης νέο και μη δοκιμασμένο ως κερδοφόρο επενδυτικό όχημα.

Συμπέρασμα

Ενώ υπάρχει πολύς ενθουσιασμός πίσω από το metaverse, μεγάλο μέρος αυτού του ενθουσιασμού φαίνεται να είναι διαφημιστική εκστρατεία από τις ίδιες τις εταιρείες τεχνολογίας και κοινωνικών μέσων. Όσοι ενδιαφέρονται για το metaverse ως επενδυτική ευκαιρία χρειάζεται να κάνουν υπομονή.

Μετάβαση στο περιεχόμενο